Že se kritici s ostatními diváky vždy neshodnou, je známá skutečnost. Možná vám ale až dosud unikalo, jak moc neshodnout se obě strany dokážou. My jsme se to rozhodli zjistit – asi nejpopulárnější světový agregátor Rotten Tomatoes má zvlášť recenzentské a zvlášť divácké skóre. Proto jsme pro vás vybrali deset filmů, které se těší přízni publika, zatímco se na ně profesionální kritika dívá svrchu.
V závorkách vždy uvádíme, o kolik se na serveru liší divácké skóre (Audience Score) od názoru kritiků (Tomatometer).
1) Divergence 65 % (28 bodů)
Po Harrym Potterovi a Stmívání přišla série Hunger Games a zrod žánru young adult byl dokonán. V uplynulých letech jsme se proto dočkali možná desítek filmů o teenagerech, kteří z nějakého důvodu musejí zachránit svět a vrátit do něj Lásku a Spravedlnost. Divergence se chtěla zařadit po bok výše zmíněných titánů a distributoři v Lionsgate si už mnuli ruce v očekávání tučných výdělků.
Chyby ve filmu. Kšiltovku si mezi skotské horaly neberte, gumové meče v bitvě taky nepomůžou
Divákům se skutečně nový film docela líbil a nějaký ten milion dolarů to taky hodilo, série ale s každým dalším pokračováním ztrácela na popularitě a tvůrci ji museli před posledním dílem zaříznout. Kritici ji oproti tomu nemuseli už od začátku – nelíbil se jim hlavně předvídatelný scénář. Někteří dokonce tvrdili, že kvalitním příběhem nedisponuje ani knižní předloha Veronicy Roth.
2) Lovci pokladů: Kniha tajemství 64 % (32 bodů)
Série Lovci pokladů si nikdy na nic nehrála. Od počátku se tváří jako akční, oddechové béčko, které si moc neláme hlavu se svým scénářem. Kritici si ale ani přesto neberou servítky. Jeden z nich nazval Knihu tajemství asi nejstupidnějším filmem, ve kterém se kdy sešli tři držitelé Oscara (v tomto případě Nicolas Cage , John Voight a Helen Mirren ).
Ostatní diváci ale snímek hodnotili mnohem shovívavěji – v kinech vydělal několikanásobek svého rozpočtu a vydláždil cestu pro v současnosti připravovanou trojku.
3) Království nebeské 72 % (33 bodů)
Ridley Scott točí krom sci-fi ještě i něco jako historické filmy, které sice obvykle nemají nic moc společného s opravdovou historií, ale místo toho předávají divákovi určité poselství či myšlenku. Občas to Scottovi vyjde, občas ne. Gladiátor 88 % byl téměř dokonalým úspěchem, Exodus 62 % zase zklamal skoro všechny, kteří kdy měli tu smůlu ho vidět. Království nebeské skončilo kdesi uprostřed.
Zatímco kritici nad příběhem rytíře Baliana spíš ohrnovali nos, čeští i zahraniční diváci považovali film spíš za nadprůměrný. Pro úplnost ale musíme podotknout, že rozpačité přijetí kinoverze později vynahradil oceňovaný režisérský sestřih, který se dočkal takřka univerzální chvály a někteří jej dokonce považovali za jeden z nejlepších filmů roku 2005.
4) Riddick: Kronika temna 68 % (36 bodů)
Vin Diesel se v roli vesmírného drsňáka Riddicka představil poprvé už v roce 2000, až jeho druhé dobrodružství však vzbudilo větší kontroverze. Recenzentům se vůbec nezamlouval slabý příběh a bezhlavá akce, navíc se domnívali, že je snímek proti předcházející Černočerné tmě 75 % jednoznačně krokem zpět. Fanoušci série oproti tomu nijak zklamaní nebyli.
5) Rychlí a zběsilí 65 % (39 bodů)
Když už jsme u toho Diesela… co se série Rychle a zběsile týče, filmoví kritici mají už dlouhou dobu pocit, že když viděli jeden z jejích filmů, viděli v podstatě všechny. Fanouškům se takhle akční jízda pořád ještě zamlouvá a v roce 2009 se ještě rozhodně necítili přesycení. Pokud vás přezíravý pohled kritiků na značku zlobí, hodí se mít na paměti, že recenzenti často koukají na akční snímek každý týden a z toho občas pramení, že zkrátka nejsou moc nadšení z dalšího.
6) Pearl Harbor 69 % (42 bodů)
Michael Bay pro kritiky netočí, to je asi každému jasné. Jméno jeho snímku jen málokdy uslyšíte na Oscarovém ceremoniálu – zato pravidelně zaznívá na předávání anticen Zlatá malina. Pearl Harboru se podařilo ovládnout obojí. Bay si vůbec může mnout ruce, protože na jeho blockbustery zkrátka chodí lidi a odpustí mu nejen leckdy dost nepřehlednou akci, ale až mírně trapný přehnaný patriotismus.
Od Pomsty poražených ke Šmakově dračí poušti. Prokletí nepovedených filmových dvojek
Pearl Harbor recenze vypískaly, ale diváci v kinech stejně utratili přes 400 milionů dolarů.
7) Warcraft: První střet 74 % (43 bodů)
Azeroth proti Draenoru, lidé proti orkům, kritici proti fanouškům. Ať si kdo chce co chce říká, Warcraft byl obří trikový spektákl s úžasnými digitálními orky (a hnusným digitálním skoro vším ostatním) a i přes nepřesvědčivé herecké výkony (Travis „Ragnar“ Fimmel ) se na to všechno docela hezky koukalo. Jeden z recenzentů to vlastně shrnul poměrně trefně – sledování Warcraftu mu připadalo jako party, které se účastní, i když není pozvaný.
Film totiž cílil hlavně na fanoušky původních videoher a laik se musel rozkoukávat, jak to jenom šlo. A ono to prostě občas moc nešlo.
8) Syn Boží 77 % (52 bodů)
Snímky s náboženskou tématikou samozřejmě zpravidla cílí na vyznavače té dané věrouky a ostatní příliš nezaujme. Kritici Syna Božího proto jen marně přemýšleli, proč film při cestě Ježíše s učedníky kopíruje záběry z helikoptéry viděné v Pánu prstenů a nové převyprávění notoricky známého příběhu je prostě nedokázalo ničím překvapit.
Přímo před vašima očima. Úžasné filmové detaily, kterých jste si vůbec nevšimli
Cílová skupina však reagovala příznivě a i když se snímek nedočkal kdovíjakého komerčního úspěchu, drží si sedmdesátkové hodnocení publika v kontrastu s pouhou 20% oblibou u kritiků.
9) Underworld: Evolution 63 % (56 bodů)
Upírskou akci recenzenti vysloveně nesnášejí. Rozzlobila je scénářem, recyklací otřepaných motivů a tím, že se prý na svoji stupiditu tváří moc seriózně. Fandy ale zjevně názory nějakých škrabalů nemohly nechat chladnějšími, protože jejich hodnocení dělí od toho kritického více než padesátibodová mezera. A to se opravdu nestává každý den.
10) Chatrč 63 % (61 bodů)
A ještě jednou náboženství, tentokrát ještě s výraznějším bodovým rozptylem. Chatrč vznikla podle knižní předlohy a mířila hlavně k americkým evangelíkům, jejichž pozitivní reakce se odrazila i v hodnocení. Kritika jí ale vytýkala formální nedostatky a příliš kazatelský charakter. Celkový rozdíl nabyl podobu 61 bodů, což činí z Chatrče jednoznačně nejrozporuplnější film na tomto žebříčku.