Nový Hellraiser 60 %, který režíroval David Bruckner, zůstává věrný předloze. Hrdinové tohoto filmu jsou především narkomani, kteří objevili záhadnou kostku. Na onen mysteriózní mechanismus přijde dívka Riley, kterou vlastní bratr vyhodil z bytu. Ten ale beze stopy mizí, a tak hlavní hrdinka pátrá po zmizení svého sourozence a po původu starého hlavolamu, který přivolává Cenobity.
Brucknerův film zde sahá po realističtějším tónu a zasazuje svět Hellraisera do něčeho, co se více podobá našemu světu než cokoli v Barkerově předloze. Ve filmu se objevuje poměrně nová krev a herci jsou pro diváky jedna velká neznámá. Jedinou známou tváří je herec Predrag Bjelac, který si objevuje hned v úvodu scény.
Je film opět plný sexuality? Ano, ale v únosné míře
Okultní art deco výprava nafoukne skládačku originálu do úžasných architektonických rozměrů. Cenobité vzbuzují úchvatnou kombinaci úžasu a hrůzy. Pochopitelně ani v tomto zpracování nesmí chybět řetězy, které trhají lidská těla na kusy.
Přesto jsou priority Brucknera i scenáristů Bena Collinse a Luka Piotrowského poněkud jiné. Zatímco film z roku 1987 se vyznačuje všežravou sexualitou, která se k Hellraiserovi hodí, vidíme spolu v posteli nahé homosexuální i heterosexuální páry a mužské nahoty je více než ženské, tato verze je méně zvrhlá než Barkerův sadomasochistický originál.
Původ záhadných Cenobitů
Nejednoho fanouška zajímá svět Cenobitů. Jejich království mohl divák spatřit ve druhém díle, kde hlavní hrdinové bloudí v nekonečném bludišti a naráží na postavy z prvního dílu, které zde donekonečna trpí, ale i v díle „Bloodline“.
Tento film nově a komplexně rozvíjí svět Cenobitů a přesně vysvětluje, jak funguje hádanka, která přivolává Cenobity a sedm kroků, kterými musí kajícník projít, aby mohl požádat o, jak film říká, „audienci u Boha„. Každý z těchto kroků vyžaduje lidskou oběť a Hellraiser si kupuje čas tím, že na to hlavní hrdina přijde a záměrně protahuje intervaly mezi těmito krvavými oběťmi. Právě tady film začíná ztrácet pozornost.
Verze Pinheada, kterého / kterou si v tomto filmu zahrála Jamie Clayton je něčím jiná, ale přesto z ní lze cítit něco, co jí předurčilo pro tuto roli. Její černé oči se dívají na lidi, kteří před ní prosí o milost, s chladnou zvědavostí, královským postojem a složenýma rukama. Sama herečka také dostala požehnání od samotného Douga Bradleyho, který byl ženskou volbou pro Pinheada nadšen.
Design Cenobitů v Hellraiserovi je po všech stránkách skvělý. V tomto rebootu zapomeňte na latexové oblečení. To, co Cenobity v tomto díle zahaluje je jejich vlastní kůže rozpáraná na kusy.
Zbytečně dlouhá stopáž
Film si většinu své dvouhodinové stopáže zaslouží, ale tento díl do této kategorie nespadá. Některé dialogy jsou zcela zbytečné a film je místy až téměř nudný. Žádné napětí, žádný děs, jako tomu bylo v předchozích dílech. A to je škoda. I přesto tato „mrtvá místa“ se dá ale říci, že se Hellraiser 2022 snadno překonává přiznaně nízkou laťku jednoho z nejlepších filmů Hellraiser. Je nejlepší od dob Hellbound: Hellraiser II 69 %, a možná je dokonce druhým nejlepším v sérii po tomto filmu.
Od doby zpracování filmové verze Hellraiser 73 % uplynulo už více než 30 let a za tu dobu si vybudoval poměrně širokou základnu fanoušků, kteří jsou mnohdy zastánci pouze prvních dvou filmových zpracování. Jak si na tom vede nový reboot?