Seriál Dobrá Voda z roku 1982 patří mezi klenoty československé televizní tvorby. Jeho hlavním tématem je neokázalé hrdinství lidí, kteří zasvětili život chovu ušlechtilých koní. V režii Františka Filipa a podle scénáře Jiřího Hubače vzniklo sedm dílů, které zanechaly hlubokou stopu v srdcích diváků.
Ústřední postavou je inženýr Josef Hovora, v podání Petra Haničince, vzdělaný zemědělský odborník, jehož cílem je zachránit tradici chovu dostihových koní. Ve světě, kde začíná převažovat ekonomická efektivita a tlak na chov užitkových zvířat, Hovora bojuje o ideály a o budoucnost toho, co má skutečnou hodnotu.
Nástup (1. díl)
Josef Hovora se vrací z aukce, kde chtěl poprvé objektivně zhodnotit výsledky své práce. Výsledky jsou ale zklamáním – nikdo z jeho koní se neprodá, a tak Hovora raději odmítá koně nabízet za nízké ceny, protože věří v jejich kvalitu. Ředitel statku ale jeho postoj nechápe a rozhodne se chov ukončit.
Zklamání (2. díl)
Hovora se nevzdává a rozhodne se dál bojovat za zachování svého chovu. Na statek přicházejí mladí jezdci, mezi nimi i jeho syn Libor. Situace se ale komplikuje – vztahy jsou napjaté, a Libor cítí, že je pod neustálým dohledem.
Zloba (3. díl)
Hovora určí, že dva důležité dostihy pojede Libor, i když nemá takové zkušenosti. První závod prohrává, ale rozhodující steeplechase v Pardubicích je stále před ním. Vztah mezi otcem a synem prochází těžkou zkouškou.
Lhostejnost (4. díl)
Libor se snaží vyhnout tréninku, a dokonce se vymlouvá na lékařský zákaz. Otec jeho lež odhalí a začíná si uvědomovat, že syn jeho nadšení pro koně nesdílí. Přijímá tvrdou pravdu – Libor nebude jeho pokračovatelem.
Lítost (5. díl)
Na statku se připravuje tradiční Hubertova jízda. Liborův vztah s Irenou se ocitá v krizi, protože se o ni začíná zajímat jezdec Lothar. Do popředí se dostává nejen milostný trojúhelník, ale i pocity marnosti a lítosti.
Pokora (6. díl)
Hovora se snaží prosadit svůj chov na další aukci, ale opět není úspěšný. Odmítne výhodnou nabídku na prodej klisny Jasné, protože věří, že má větší hodnotu. Jeho rozhodnutí se ukáže jako těžké, ale morálně pevné.
Radost (7. díl)
Velká pardubická je vyvrcholením celého seriálu. Jezdec Michal si při tréninku zlomí ruku, a tak dostává důvěru Milda Janýr, který se znovu vrací ke sportu. Přestože má problém se zodpovědností, nakonec vítězí – jak na trati, tak v očích ostatních. Dobrá Voda tak končí úspěchem, který znamená víc než jen sportovní výsledek.
Zajímavosti ze zákulisí
Seriál se natáčel především ve Slatiňanech, ale také v Kladrubech, Chrudimi, Písku či v Pardubicích. Koně hráli nejen důležitou roli v ději, ale i při samotném natáčení. Mnohé scény s pády a kolizemi byly realizovány ve spolupráci s profesionálními kaskadéry a zaměstnanci hřebčína. Slavnou Velkou pardubickou tvůrci rekonstruovali pomocí autentických dokumentárních záběrů.
Petr Haničinec vzpomínal, že se koní zpočátku bál, ale naučil se k nim přistupovat s respektem. Vladimír Dlouhý měl díky svému předchozímu filmu zkušenosti s jízdou a směl točit i složitější skoky.
V seriálu se objevuje i mnoho dalších zajímavých detailů – např. Jiřina Bohdalová řídí tříkolový Velorex, hostinský Pavel Spálený si zopakoval svou roli z Chalupářů, a ve scéně s oknem zazní narážka na šlechtický rod Auerspergů. Hotel z Chrudimi se objevil i v jiném seriálu – Zkoušky z dospělosti.
Natáčení provázela řada humorných i dramatických momentů. K těm patří i improvizované záběry z auta značky Čajka při natáčení dostihu nebo tajné nasazení manželky Gordona Jacksona v epizodě jiného seriálu. V domě, kde bydlel Hanousek (Josef Kemr), dnes sídlí muzeum věnované právě tomuto seriálu.
Další zajímavosti o natáčení a postavách
Režisér František Filip patří mezi nejuznávanější české televizní tvůrce a Dobrá Voda byla jedním z jeho stěžejních projektů. V rozhovorech často vzpomínal, že natáčení bylo mimořádně náročné především kvůli práci se zvířaty – a také kvůli počasí, které mnohdy přinášelo komplikace v plánovaném harmonogramu.
Ladislav Mrkvička v roli žokeje Janýra ztvárnil postavu s bohatou minulostí, kterou poznamenal alkohol. Tento motiv silně rezonoval i ve skutečnosti – Mrkvička sám přiznal, že mu byla role šitá na míru, protože chápal pocity člověka na životním rozcestí. Jeho autentický výkon vnesl do seriálu tíživý rozměr boje se sebou samým.
Herec Petr Haničinec pro roli inženýra Hovory skutečně podstoupil trénink s koňmi, přestože zpočátku měl z těchto zvířat respekt. Pracoval přímo v hřebčíně, kde si musel vybudovat důvěru nejen s koňmi, ale i se skutečnými ošetřovateli a chovateli, kteří mu pomáhali proniknout do zákulisí dostihového světa.
Seriál byl ve své době výjimečný i tím, že se snažil realisticky zachytit prostředí chovu koní, včetně používání odborných termínů a vykreslení vztahů mezi lidmi a zvířaty. Například termín remont označoval mladého, ještě nevycvičeného koně, což byla informace pro mnohé diváky nová.
Autenticitu příběhu posilovala i práce kameramanů, kteří museli často improvizovat, aby zachytili dynamické scény. Slavná epizoda s Velkou pardubickou byla natáčena s pomocí automobilu Čajka – kameraman seděl v kufru, herci seděli na bedně, která měla simulovat koně, a za nimi běželi skuteční jezdci. Tato kreativní metoda umožnila zachytit dramatické momenty ze zajímavého úhlu bez nutnosti nebezpečných pádů herců.
Seriál měl také edukační rozměr – přibližoval divákům odbornou problematiku chovu koní, vztah mezi kvalitou plemen a ekonomickými zájmy statků, i střet generací. Mladí diváci se ztotožňovali s postavou Libora v podání Vladimíra Dlouhého, zatímco starší oceňovali pevné morální postoje Hovory.
Josef Kemr, který ztvárnil starého Hanouska, vytvořil svou postavu s typickou něhou a moudrostí. Zajímavostí je, že postavu stejného jména hrál i ve filmu Od zítřka nečaruji. Jeho chalupa, která v seriálu sloužila jako místo klidu a moudrosti, dnes hostí muzeum věnované seriálu Dobrá Voda.
Velkou zásluhu na atmosféře měl i hudební doprovod od Karla Svobody, který svou melodickou linkou podpořil dramatičnost i lyriku příběhů.
Dobrá voda v srdcích diváků
Dobrá Voda je nejen příběhem o chovu koní, ale především o lidech, kteří se odmítají vzdát svých hodnot. Seriál ukazuje, že i v době změn a nejistot má smysl věřit a bojovat. V tom je jeho trvalá síla – i po čtyřiceti letech.
Zdroj: Česká televize, Wikipedia, ČSFD, TV Seznam