Nečekal jsem, že odejdu z kina po filmu Jurský svět: Znovuzrození (Jurassic World: Rebirth) s širokým úsměvem na tváři – ale přesně to se stalo. Po třech nevyrovnaných dílech nové trilogie konečně režisér Gareth Edwards přinesl pokračování, které skutečně působí, jako by patřilo do stejného světa jako klasika Stevena Spielberga z roku 1993.
Není to lepší než originál – zůstaňme nohama na zemi – ale poprvé od první návštěvy Isla Nublar se podařilo znovu zachytit to kouzlo, napětí, úžas i duši původního filmu, který jsme si tolik zamilovali.
Vyvážený mix postav, příběhu a efektů
To, co dělá film Znovuzrození výjimečným, je pečlivé vyvážení mezi postavami, dějem a spektáklem. Příběh má opravdový tah na bránu a je zasazen do světa s vysokými sázkami.
Dinosauři už nejsou jen volně pobíhající hrozbou. Svět se pro ně stal nehostinným – a oni opět čelí vyhynutí. Lidé o ně ztratili zájem. Stali se spíše přítěží než atrakcí.
Děj se odehrává pět let po událostech z filmu Jurský svět: Nadvláda. Dinosauři přežívají už jen v jedné tropické biosféře blízko rovníku. Právě zde žijí tři obří predátoři – vládci země, moře a vzduchu – kteří v sobě nesou genetický materiál s potenciálem vytvořit přelomový lék.
Silné postavy a důvtipná zápletka
V hlavní roli se objevuje Scarlett Johansson jako Zora Bennett, elitní agentka najatá farmaceutickou společností, aby získala vzácnou DNA. Pomáhá jí kapitán výpravy Duncan Kincaid (Mahershala Ali) a nervózní, ale šarmantní paleontolog Dr. Henry Loomis (Jonathan Bailey).
Jejich mise se brzy mění v boj o přežití, když odpoví na nouzový signál z převrácené civilní lodi a nechtěně vtáhnou skupinu přeživších do nebezpečné zóny plné dinosaurů. Co mělo být rutinním úkolem, se promění v zoufalý útěk o život.
Zora je odhodlaná profesionálka, ale její vztah s Duncanem má hloubku a lidskost. Působí téměř jako sourozenci.
Loomis přináší do filmu potřebnou lidskost a lehký humor, který dobře vyvažuje napětí.
Napětí a vizuální styl jako od Spielberga
Gareth Edwards přináší napětí, jaké jsme dlouho neviděli. Skvěle fungují lekačky, ale i tiché momenty, kdy divák ví, že se něco blíží. Kamera často setrvává na výrazech postav, podobně jako to dělával Spielberg. Každý pomalý záběr na nové prehistorické monstrum má svůj smysl a atmosféru.
Velkým přínosem je i scénář. David Koepp, autor původního Jurského parku, se vrátil, aby napsal scénář, a výsledek je znát – dialogy jsou svižné, děj má spád a emoce fungují.
Jedním z chytrých tahů je zapojení civilní lodi, jejíž osádka se nechtěně dostane do nebezpečné zóny. Tento prvek dodává filmu nový pohled a zvyšuje napětí.
Dinosauři, napětí a letní atmosféra
Film má navíc onu správnou „letní blockbuster“ energii. Mutovaní dinosauři číhají v džungli, postavy pod tlakem chybují a diváci jsou vtaženi do děje. Promítání s publikem bylo plné výkřiků, smíchu i potlesku – přesně tak, jak by měl vypadat letní kinozážitek.
Oživení série na správné cestě
Jurský svět: Znovuzrození je přesně tím, co tato série potřebovala. Je napínavý, emocionální, zábavný a nabízí dechberoucí momenty s dinosaury. Gareth Edwards natočil film, který konečně chápe, proč jsme se kdysi do Jurského parku zamilovali.
Zdroj: GeekTyrant