Spike Lee přetváří slavný film Akiry Kurosawy High and Low v moderní, energické a politicky nabité drama, v němž Denzel Washington jako hudební magnát čelí zásadním morálním rozhodnutím. Třetí dějství filmu je tak silné, že zcela ospravedlňuje i zdánlivě zbytečnou aktualizaci.
Remake tak ikonického filmu, jakým je High and Low z roku 1963, je vždy riskantní. Originál od japonského mistra Akiry Kurosawy nasadil laťku vysoko a každý pokus o modernizaci — byť z rukou vizionáře jako je Spike Lee — s sebou nese obavy, jak hluboko může nové pojetí klesnout.
Naštěstí většina snímku Highest 2 Lowest funguje lépe, než by skeptici čekali (rozhodně lépe než Leeho neúspěšný remake Oldboye). A pak přijde scéna, která v Kurosawově verzi neexistuje — konfrontace Denzela Washingtona s A$AP Rockym, jenž hraje únosce jeho syna — a film vystřelí do naprosto nové dimenze. Finále je originální, emočně silné a hluboce osobní.
Lee tak pozvedá původní příběh do nových výšin. Výsledkem je žánrové drama, které nejen baví, ale i varuje před směrem, kam se ubírá naše společnost. Film, jenž se později objeví na Apple TV+, vstoupí do kin pod hlavičkou A24 již 22. srpna — tři měsíce po premiéře mimo soutěž na festivalu v Cannes.
Hudební král v ohrožení
Film začíná scénou s písní „Oh, What a Beautiful Mornin’“, která doprovází krásné záběry New Yorku, přičemž píseň z Oklahoma! zde funguje jako pocta městu. David King (Denzel Washington), hiphopový magnát, právě plánuje odkoupit většinový podíl ve své nahrávací společnosti Stackin’ Hits.
David má dvě velké životní hodnoty: své impérium a rodinu. Jeho žena Pam (Ilfenesh Hadera) a dospívající syn Trey (Aubrey Joseph), který má ucho na nové talenty, tvoří jeho osobní svět. Ve chvíli, kdy David vybere investice a zastaví domy kvůli převzetí firmy, mu volá neznámý člověk: unesli mu syna.
Požadavek na výkupné zní 17,5 milionu švýcarských franků. David čelí dilematu, zda zaplatit, nebo zachránit firmu. Novinkou oproti originálu je vliv sociálních sítí — jak rozhodnutí vypadá na veřejnosti. Nikdo nechce být ten, kdo raději koupil firmu, než zachránil dítě.
Detektivové z NYPD (Dean Winters, LaChanze a John Douglas Thompson) slibují, že peníze vypátrají. Únosce je ale chytřejší — donutí Davida jet s výkupným metrem, kde ho uprostřed průvodu na Den Portorikánců v Bronxu nechá zmizet. Vizuálně i hudebně nabitá sekvence s klavíristou Eddiem Palmierim patří k vrcholům akčních scén z New Yorku — po bok honičky z Francouzská spojka nebo bitvy z Gangy z New Yorku.
Jakmile se film dostane do druhé poloviny, chytne diváka pod krkem a nepustí. Scénář Alana Foxe rozvíjí vztah Davida s přítelem Paulem (Jeffrey Wright), jehož policie nejprve podezřívá kvůli jeho minulosti. Zatímco David je vážený podnikatel a dostává plnou podporu, Paul čelí předsudkům — ale nezůstává bez pomoci. Jeho kontakty z ulice nakonec přinesou klíčové informace.
Dva herci v životních rolích
Washington a Wright tvoří skvělý herecký tandem. David King — muž s vlastním obrazem mladého Denzela na stěnách — je zosobněním černošské excelence. Jeho byt v Dumbo, stylizovaný jako barevná svatyně, obsahuje artefakty ze sbírky samotného Spikea Leeho. Zde mizí hranice mezi režisérem a hlavní postavou.
Zaplatit výkupné znamená ztrátu obchodního impéria, ale i nový pohled na život. Ve zcela novém finále — vizuálně i emocionálně nabitém — David vystupuje v rapovém battlu s A$AP Rockym. Lee tím ukazuje nejen sílu své postavy, ale i svou vlastní: jako tvůrce, učitele i svědomí komunity.
Proč to celé dává smysl
New York roku 2025 je jiným světem než Tokio šedesátých let a Lee se k němu vyjadřuje s láskou i znepokojením. Jak říká hlavní hrdina: „V tomhle světě buď buduješ, nebo ničíš.“ Špatný remake by Kurosawovo dílo poškodil. Tenhle ale přináší něco nového, živého a důležitého.