Highest 2 Lowest / Foto: A24 & Apple TV
Highest 2 Lowest / Foto: A24 & Apple TV

Spike Lee přetváří slavný film Akiry Kurosawy High and Low v moderní, energické a politicky nabité drama, v němž Denzel Washington jako hudební magnát čelí zásadním morálním rozhodnutím. Třetí dějství filmu je tak silné, že zcela ospravedlňuje i zdánlivě zbytečnou aktualizaci.

Remake tak ikonického filmu, jakým je High and Low z roku 1963, je vždy riskantní. Originál od japonského mistra Akiry Kurosawy nasadil laťku vysoko a každý pokus o modernizaci — byť z rukou vizionáře jako je Spike Lee — s sebou nese obavy, jak hluboko může nové pojetí klesnout.

Naštěstí většina snímku Highest 2 Lowest funguje lépe, než by skeptici čekali (rozhodně lépe než Leeho neúspěšný remake Oldboye). A pak přijde scéna, která v Kurosawově verzi neexistuje — konfrontace Denzela Washingtona s A$AP Rockym, jenž hraje únosce jeho syna — a film vystřelí do naprosto nové dimenze. Finále je originální, emočně silné a hluboce osobní.

Lee tak pozvedá původní příběh do nových výšin. Výsledkem je žánrové drama, které nejen baví, ale i varuje před směrem, kam se ubírá naše společnost. Film, jenž se později objeví na Apple TV+, vstoupí do kin pod hlavičkou A24 již 22. srpna — tři měsíce po premiéře mimo soutěž na festivalu v Cannes.

Hudební král v ohrožení

Film začíná scénou s písní „Oh, What a Beautiful Mornin’“, která doprovází krásné záběry New Yorku, přičemž píseň z Oklahoma! zde funguje jako pocta městu. David King (Denzel Washington), hiphopový magnát, právě plánuje odkoupit většinový podíl ve své nahrávací společnosti Stackin’ Hits.

David má dvě velké životní hodnoty: své impérium a rodinu. Jeho žena Pam (Ilfenesh Hadera) a dospívající syn Trey (Aubrey Joseph), který má ucho na nové talenty, tvoří jeho osobní svět. Ve chvíli, kdy David vybere investice a zastaví domy kvůli převzetí firmy, mu volá neznámý člověk: unesli mu syna.

Rychlé zvraty, sociální sítě a newyorské ulice

Požadavek na výkupné zní 17,5 milionu švýcarských franků. David čelí dilematu, zda zaplatit, nebo zachránit firmu. Novinkou oproti originálu je vliv sociálních sítí — jak rozhodnutí vypadá na veřejnosti. Nikdo nechce být ten, kdo raději koupil firmu, než zachránil dítě.

Detektivové z NYPD (Dean Winters, LaChanze a John Douglas Thompson) slibují, že peníze vypátrají. Únosce je ale chytřejší — donutí Davida jet s výkupným metrem, kde ho uprostřed průvodu na Den Portorikánců v Bronxu nechá zmizet. Vizuálně i hudebně nabitá sekvence s klavíristou Eddiem Palmierim patří k vrcholům akčních scén z New Yorku — po bok honičky z Francouzská spojka nebo bitvy z Gangy z New Yorku.

Jakmile se film dostane do druhé poloviny, chytne diváka pod krkem a nepustí. Scénář Alana Foxe rozvíjí vztah Davida s přítelem Paulem (Jeffrey Wright), jehož policie nejprve podezřívá kvůli jeho minulosti. Zatímco David je vážený podnikatel a dostává plnou podporu, Paul čelí předsudkům — ale nezůstává bez pomoci. Jeho kontakty z ulice nakonec přinesou klíčové informace.

Dva herci v životních rolích

Washington a Wright tvoří skvělý herecký tandem. David King — muž s vlastním obrazem mladého Denzela na stěnách — je zosobněním černošské excelence. Jeho byt v Dumbo, stylizovaný jako barevná svatyně, obsahuje artefakty ze sbírky samotného Spikea Leeho. Zde mizí hranice mezi režisérem a hlavní postavou.

Zaplatit výkupné znamená ztrátu obchodního impéria, ale i nový pohled na život. Ve zcela novém finále — vizuálně i emocionálně nabitém — David vystupuje v rapovém battlu s A$AP Rockym. Lee tím ukazuje nejen sílu své postavy, ale i svou vlastní: jako tvůrce, učitele i svědomí komunity.

Proč to celé dává smysl

New York roku 2025 je jiným světem než Tokio šedesátých let a Lee se k němu vyjadřuje s láskou i znepokojením. Jak říká hlavní hrdina: „V tomhle světě buď buduješ, nebo ničíš.“ Špatný remake by Kurosawovo dílo poškodil. Tenhle ale přináší něco nového, živého a důležitého.

Scifi Filmharmonie
avatar autora
Tomáš Rohlena
Tomáš Rohlena je všestranná osobnost s bohatým rozhledem, který získal díky mnohaletému studiu světových událostí a různých odborných zdrojů. Jako CEO mediálního domu Webmint se zabývá nejen ředitelskými povinnostmi, ale má také hluboké znalosti v programování a redakční činnosti. Jeho schopnost zvládat různé role v rámci jedné organizace ukazuje na jeho manažerské dovednosti, technickou odbornost i schopnost orientovat se v mediálním prostoru.
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Může se vám také líbit

První ukázka z Hry na oliheň 3, kde Netflix odhaluje novou zabijáckou panenku

Hra na oliheň 2 dnes startuje, co říkají kritici v prvních recenzích

NOVINKA: Trailer Supermana (2025) nám přináší pohled na reboot komiksového superhrdiny

Nové díly seriálu Pohotovost? Trailer k seriálu Urgent (The Pitt) slibuje návrat Noaha Wyleho v maximální doktorské akci